Сегодня в смт Авангард 25.04.2024

Курбас говорить, ми вже не українці у шароварах, ми – європейці

Сучасна українська мода любить повернення до українських мотивів. Це відповідає нашій світонастанові. Ми близькі з природою, відкриті до спілкування. Віддаємо перевагу свободі, яка дуже часто є анархією. Про це розповіла філософиня, професорка університету Шевченка Наталія Кривда у програмі "БОЧКА. Розмова по-українськи" на YouТube-каналі Gazeta.ua.
За її словами, є три епохи, які мають для українців величезне значення. Відтак на перетині києворуської, барокової й авангардної традицій народжується українська стилістика.

"Насамперед це епоха Київської Русі, України-Руси, як писав Грушевський. Серце нинішньої України б'ється, зокрема у Софіївському соборі, у Чернігівських храмах, іконах Полісся. Це колиска нашої ідентичності. Частина українських цінностей Х-ХІІІ століття входить до всесвітнього списку скарбів ЮНЕСКО," розповідає Наталія Кривда.
На думку професорки, другий надзвичайно важливий період для формування українського стилю українське бароко.
"Протягом ХVII першої половини ХVIIІ століття політична активність співпала з надзвичайним культурним піднесенням. Козацтво стало культуртригером, замовником нового мистецтва. Це епоха Київського колегіуму, Київської братської школи, проповідників, самовизначення українців. Бароко подарувало нам любов до блиску, декору декоративність наше все. Коли хочемо пропонувати світові старі цінності, одягаємо їх у нову форму. Яка складна барокова архітектура, вишивка і гаптування, зашифровані символи української ікони, книжної мініатюри," пояснює Кривда.
"Третій період кінець ХІХ початок ХХ століття мистецтвознавець Дмитро Горбачов назвав українським авангардом. Петрицький, Богомазов, Екстер, Нарбут, Малевич, Бойчук, Седляр, Падалка, Наталя Гончарова блискуча плеяда художників. Перше зображення роботи Кандинського надруковане на обкладинці каталогу салону Іздебського, який відбувся в Одесі. Потім ця виставка поїхала у Петербург, Ригу, Москву. Однак Одеса була першою. Один із чорних квадратів, а за деякими даними два, були написані у Києві, розповідає Наталія Кривда. Початок ХХ століття до Першої світової дуже інтенсивна епоха, запліднена європейськими сенсами і впливом. Але точно українська. Там і пошуки нового українського слова, і десятки маніфестів, нові літературні утворення. Зародження нового українського театру Леся Курбаса, який відмітає етнографічний театр. Говорить, що ми вже не українці у шароварах і дівчата у вінках. Це теж важливо, бо є частиною етнографічного єства української нації, але ми вже європейці. Потім Хвильовий повторить цю тезу "Геть від Москви!"

2 лютого на YouТube-каналі Gazeta.ua стартувала програма інтерв'ю "БОЧКА. Розмова по-українськи" із розмови з філософом Володимиром Єрмоленком. У наступних випусках спілкувалися із письменником Станіславом Асєєвим, журналістом і публіцистом Павлом Казаріним, директоркою "Мистецького Арсеналу" Олесею Островською-Лютою та режисеркою Наталією Ворожбит. Разом із гостями програми ми намагаємося збагнути, що в часи змін відбувається на всіх рівнях від культури до геополітики, віднайти відповіді, як і куди рухатися Україні. Веде програму журналістка Ольга Богачевська.

По материалам: https://gazeta.ua/articles/culture/_kurbas-govorit-mi-vzhe-ne-ukrayinci-u-sharovarah-mi-yevropejci/1044568

Смотрите также